Hyppää sisältöön

Tietoa turvapaikanhakijalle puhuttelun jälkeen

Maahanmuuttovirasto voi pyytää sinulta lisäselvityksiä puhuttelun jälkeen – lähetä vastauksesi määräajassa

Puhuttelun jälkeen Maahanmuuttovirasto jatkaa hakemuksesi käsittelyä. Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja, voimme lähettää sinulle lisäselvityspyynnön tai esimerkiksi tehdä sinulle kielitestin tai kutsua sinut uuteen kuulemiseen.

Lisäselvitykset

Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja kirjallisesti, lähetämme sinulle kirjeellä lisäselvityspyynnön. Kerromme kirjeessä, milloin vastauksesi pitää viimeistään olla saapunut Maahanmuuttovirastoon. 

Vastaa lisäselvityspyyntöön määräajassa. Sinun omalla vastuullasi on, että vastauksesi saapuu Maahanmuuttovirastoon viimeistään viimeisenä määräpäivänä. Maahanmuuttovirasto voi tehdä päätöksen hakemukseesi, vaikka et vastaisi lisäselvityspyyntöön. 

Jos sinulla on oikeudellinen avustaja, myös hän voi lähettää vastauksesi Maahanmuuttovirastoon. Keskustele avustajasi kanssa asiasta. 

Uusi kuuleminen

Jos kutsumme sinut uuteen kuulemiseen, vastaanottokeskus antaa sinulle kutsun tiedoksi. Kerromme kutsussa, miksi haluamme kuulla sinua uudelleen.

Lue kutsu ja siinä olevat ohjeet tarkkaan ennen kuulemista. 

Ole ajoissa paikalla. Et voi siirtää kuulemista ilman perusteltua syytä. Jos jäät pois kuulemisesta ilman perusteltua syytä, voimme tehdä hakemukseesi päätöksen ilman uutta kuulemista.

Voit myös itse lähettää lisäselvityksiä puhuttelun jälkeen

Jos tilanteessasi tapahtuu muutoksia tai hankit muuta lisäselvitystä hakemukseesi, voit lähettää puhuttelun jälkeen lisäselvityksiä Maahanmuuttovirastoon, kuten lääkärintodistuksen tai henkilöllisyysasiakirjasi, jos et ole vielä aiemmin toimittanut niitä Maahanmuuttovirastolle. Lähetä selvitys heti, kun se on mahdollista. Jos sinulla on oikeudellinen avustaja, keskustele asiasta hänen kanssaan.

Jos osoitteesi, puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi muuttuvat hakemuksen käsittelyn aikana, ilmoita muutoksista heti omaan vastaanottokeskukseesi.

Näin lähetät lisäselvityksiä turvapaikkahakemukseesi

Lähetä lisäselvitys joko sähköpostilla tai kirjeellä. Voit myös tuoda lisäselvityksen palvelupisteeseemme. Merkitse selvitykseen asiakasnumerosi ja diaarinumerosi. Löydät asiakasnumeron ja diaarinumeron esimerkiksi puhuttelupöytäkirjan tai lisäselvityspyynnön oikeasta yläkulmasta. 

Jos olemme pyytäneet sinua lähettämään alkuperäiset asiakirjat Maahanmuuttovirastoon, sinun kannattaa lähettää ne kirjattuna kirjeenä. Voit kysyä neuvoa kirjatun kirjeen lähettämisestä omasta vastaanottokeskuksestasi tai oikeudelliselta avustajaltasi. Voit myös tuoda alkuperäiset asiakirjat palvelupisteeseemme, jos haluat.

Sähköposti

Lähetä lisäselvitys sähköpostilla osoitteeseen migri@migri.fi. Käytä Maahanmuuttoviraston Securemail-palvelua (securemail.migri.fi), kun lähetät sähköpostia. Securemail-palvelu salaa viestisi. Emme pysty avaamaan viestejä, jotka on salattu muilla kuin Maahanmuuttoviraston Securemail-palvelulla. Lue ohjeet Securemail-palvelun käyttöön sivulta Yhteystiedot.

Postiosoite

Jos lähetät lisäselvitykset kirjeenä, lähetä kirje osoitteeseen Maahanmuuttovirasto, PL 10, 00086 Helsinki.

Voit myös tuoda vastauksesi palvelupisteeseemme

Sinun ei tarvitse tehdä ajanvarausta etkä tarvitse vuoronumeroa. Jätä lisäselvitys kirjekuoressa palvelupisteen aulassa olevaan postilaatikkoon. Tarkista palvelupisteiden aukioloajat ja yhteystiedot sivulta Palvelupisteet.

Avustettu vapaaehtoinen paluu

Jos haluat palata kotimaahasi tai maahan, jossa sinulla on oleskeluoikeus, voit hakea tukea vapaaehtoiseen paluuseen. Tuen myöntämiselle on tietyt ehdot ja ne tarkistetaan, kun haet tukea.

Jos haluat hakea avustettua vapaaehtoista paluuta, ota yhteyttä vastaanottokeskuksen työntekijään. Vastaanottokeskus auttaa sinua tekemään hakemuksen avustetusta vapaaehtoisesta paluusta ja tekee päätöksen hakemukseen. 

Avustettu vapaaehtoinen paluu tarkoittaa tukea ja apua, jota voi saada kotimaahan palaamiseen, jos

  • olet saanut kielteisen päätöksen turvapaikkahakemukseesi
  • haluat peruuttaa turvapaikkahakemuksesi
  • sinulle myönnetty kansainvälisen suojelun asema on lakkautettu tai 
  • olet ihmiskaupan uhri.   

Voit saada monenlaista tukea paluuseen: lue tästä, millaista tukea voit saada

Avustetun vapaaehtoisen paluun tukeen sisältyvät matkajärjestelyt, apu lentokentällä ja mahdollinen taloudellinen avustus, jonka maksaa paluusi jälkeen järjestö, joka toimii paluumaassasi. Avustetun vapaaehtoisen paluun matkajärjestelyistä vastaa IOM eli Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö. IOM auttaa sinua tarvittaessa saaman matkustusasiakirja kotimaasi suurlähetystöstä ja rekisteröimään Suomessa syntyneet lapsesi paluumaan kansalaisiksi. Jos sinulla on terveysongelmia, IOM huomioi ne paluujärjestelyissä.

Kun saat päätöksen avustetun vapaaehtoisen paluun hakemukseesi, päätöksessä on tieto, millaista avustusta voit saada. Avustus myönnetään ensisijaisesti hyödykkeinä. Tällä tarkoitetaan erilaisia palveluita tai tarvikkeita, jotka auttavat sinua esimerkiksi oman yrityksen perustamisessa, koulutuksessa tai opinnoissa, asumiskuluissa tai terveydenhuoltokuluissa. 

Edellytyksenä avustetulle vapaaehtoiselle paluulle on se, että muutat Suomesta vapaaehtoisesti. Sinun pitää peruuttaa kaikki vireillä olevat turvapaikkaa, oleskelulupaa tai muukalaispassia koskevat hakemukset ja valitukset. 

Jos haluat lisätietoa vapaaehtoisesta paluusta, kysy lisää omasta vastaanottokeskuksestasi tai Maahanmuuttovirastosta

Jos olet vastaanottokeskuksessa, ota yhteyttä oman vastaanottokeskuksesi työntekijään. Jos et ole vastaanottokeskuksessa, ota yhteyttä Maahanmuuttovirastoon: 

  • Puhelinnumero 050 413 8625 (myös WhatsApp). 
  • Sähköpostia voit lähettää Maahanmuuttoviraston Securemail-palvelun (securemail.migri.fi) kautta osoitteeseen return@migri.fi, jotta viesti tulee luotettavasti perille.

Lue lisää sivulta Vapaaehtoinen paluu.

Muut oleskeluluvat

Tietoa muista oleskeluluvista ja niiden perusteista löydät sivuilta

Hakemukset ovat maksullisia.